Koronavirüs pandemisi sırasında tedarik zincirlerinin bozulması ve üretimin durması nedeniyle otomobil üretiminde büyük kayıplar yaşanmıştı. Şimdi, yapay zekâ için öncelikli çip üretimi nedeniyle otomotiv sektöründe yeni bir çip kıtlığı riski gündemde.
SMIC ve Üretici Uyarısı
Semiconductor Manufacturing International (SMIC) Eş-CEO’su Zhao Haijun, büyük çip üreticilerinin Nvidia için yapay zekâ hızlandırıcılarına öncelik vermesiyle bellek talebinin otomotiv sektörünü karşılamayabileceğini belirtti. Çinli firmalar, fiyatların hızla artacağı beklentisiyle 2026 başı siparişlerini erteleyebiliyor.
Otomobil Sektörü ve Elektronikleşme
Yeni otomobillerde elektronik sistemler ön plana çıkıyor ve birçok bileşen çip gerektiriyor. Bu durum, çip kıtlığının otomobil üretimini doğrudan etkileyebileceğine işaret ediyor.
Geçmişten Dersler
Pandemi döneminde 2021’de 9,5 milyon, 2022’de ise 3 milyon otomobil çip eksikliği nedeniyle üretilememişti. 2023’te çip krizi büyük ölçüde sona ermiş, otomobil bayilerinde talep bolluğu yaşanmıştı.
Yapay Zekâ ve Öncelik
Çip üreticilerinin Nvidia ve yapay zekâya odaklanması, otomotiv sektörüne ayrılan payın sınırlı kalmasına yol açabilir. Bu durum, sıfır otomobil üretiminde kısıtlamalar ve satış fiyatlarında yükseliş riski yaratıyor.
