İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, TBMM Genel Kurul gündemindeki Karayolları Trafik Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi’nin detaylarını medya temsilcileriyle paylaştı. 36 maddelik teklif, 1 Ocak 2026’dan itibaren yürürlüğe girecek ve trafik güvenliğini artırmayı hedefliyor.
Yerlikaya, teklifin temel amacının trafik kazalarını önlemek, can kayıplarını en aza indirmek ve sürücü davranışlarını olumlu yönde değiştirmek olduğunu belirtti. Caydırıcılığın trafik kültürünün temel taşı olduğunu vurgulayan Bakan, cezaların sadece bir yaptırım değil, aynı zamanda trafik bilincini dönüştüren bir araç olduğunu ifade etti. Türkiye’de her yıl 6 bin 351 kişinin trafik kazalarında hayatını kaybettiğini hatırlatan Yerlikaya, denetim ve caydırıcılık mekanizmalarının ön yargısız şekilde masaya yatırıldığını söyledi.
Toplumda trafik güvenliği ve kurallara uyum konusunda yüksek bir destek olduğunu belirten Yerlikaya, yapılan anketlerde bu oranın yüzde 85’in üzerinde olduğunu aktardı. Toplumun trafik kurallarının içselleştirilmesini ve etkin denetlenmesini istediğini vurguladı. Bakan, cezaların “ciro çekme” amacı taşımadığını, asıl hedefin güvenli bir trafik ortamı yaratmak olduğunu ifade etti.
Yerlikaya, sürücü kurslarının Milli Eğitim Bakanlığı yönetiminde olduğunu ancak bu alanda kapsamlı bir reform gerektiğini belirtti. Ehliyet alma süreçlerinin kolaylaştırılmasının komplikasyonlara yol açtığını savunan Bakan, diğer ülkelerdeki ehliyet alma süreçlerinin incelenmesi gerektiğini söyledi. “Ehliyeti bir kişi alıyor ama herkesin kurallara uyması güvenliği sağlar,” diyerek toplumsal bir mesele olduğuna dikkat çekti.
Bakan Yerlikaya, iki yeni aplikasyon müjdesi verdi. Birincisi, sürücülerin güzergahlarında radar uygulamalarını görebileceği ancak yerlerini bilemeyeceği bir radar bilgilendirme uygulaması. İkincisi ise “Gereği Yapıldı” adlı aplikasyon. Bu uygulama ile vatandaşlar, trafikte veya çevrede gördükleri olumsuzlukları fotoğraflayıp yetkililere iletebilecek. Yerlikaya, her iki uygulamanın yakında kamuoyuyla paylaşılacağını duyurdu.
Artırılan Trafik Cezaları
Kanun teklifinde öne çıkan cezalar şu şekilde:
– Saldırı amacıyla araçtan inmeye: 180 bin TL para cezası, 60 gün sürücü belgesi geri alma ve trafikten men.
– Düğün konvoyu ile yol kapamaya: 90 bin TL para cezası, 60 gün sürücü belgesi geri alma ve trafikten men; köprü, tünel, viyadük ve otoyolda yapılırsa cezalar iki katına çıkıyor.
– Makas atmaya: 90 bin TL para cezası, 60 gün sürücü belgesi geri alma ve trafikten men.
– Drift atmaya: 140 bin TL para cezası, 60 gün sürücü belgesi geri alma ve trafikten men.
– “Dur” ihtarına uymamaya: 200 bin TL para cezası, 60 gün sürücü belgesi geri alma ve trafikten men.
– Araçta yüksek sesle müzik dinlemeye: 3 bin TL, mevzuata aykırı ses sistemi taktırmaya: 21 bin TL para cezası ve 30 gün trafikten men.
– Cep telefonu kullanmaya: İlk ihlalde 5 bin TL, ikinci ihlalde 10 bin TL, üçüncü ihlalde 20 bin TL para cezası ve 30 gün sürücü belgesi geri alma.
– Alkollü araç kullanmaya: İlk ihlalde 25 bin TL para cezası ve 6 ay sürücü belgesi geri alma, ikinci ihlalde 50 bin TL ve 2 yıl, üçüncü ihlalde 150 bin TL ve 5 yıl sürücü belgesi geri alma.
– Emniyet kemeri takmamaya: 2 bin 500 TL para cezası.
– Ambulans ve itfaiyeye yol vermemeye: 46 bin TL para cezası, 30 gün sürücü belgesi geri alma ve trafikten men.
– Kırmızı ışıkta geçmeye: İlk ihlalde 5 bin TL, ikinci ihlalde 10 bin TL, üçüncü ihlalde 15 bin TL para cezası.
– Sosyal medyada kural ihlalini övenlere: 25 bin TL para cezası.
Af Tartışmalarına Net Yanıt
Yerlikaya, cezalar için af tartışmalarına da değindi. “Caydırıcılığın düşmanı aftır. Af ile caydırıcılık zıt kutuplardır,” diyerek affın trafik güvenliği hedeflerini baltalayacağını vurguladı. Kanun teklifinin AK Parti grubunun önerisi olduğunu ve 4-6 hafta içinde toplumla daha fazla tartışılarak yasalaşacağını belirtti.