Hindistan’da 270 kişinin ölümüyle sonuçlanan ve havacılık dünyasını sarsan uçak kazasına ilişkin ilk resmi bulgular kamuoyu ile paylaşıldı. Hindistan Uçak Kazaları Soruşturma Bürosu (AAIB) tarafından hazırlanan ön rapor, facianın nedenlerine dair önemli ipuçları sunarken, kazanın merkezinde insan faktörünün olabileceğine işaret ediyor.

Hindistan’da 270 kişinin hayatına mal olan Air India uçak kazasına dair ön rapor, faciaya “motorlara yakıt akışının kesilmesinin” neden olduğunu ortaya koydu. Raporda, yakıt kontrol anahtarlarının ikisinin de uçağın düşmesinden hemen önce kapalı konumda olduğu aktarıldı.
Kaza Anına Dair Kritik Bulgular
Uçağın kara kutusundan elde edilen 49 saatlik uçuş verisi ve 2 saatlik kokpit ses kaydının incelenmesiyle hazırlanan raporda, kazanın temel nedeninin “motorlara yakıt akışının kesilmesi” olduğu kesin bir dille ifade edildi. Bulgulara göre, uçak kalkış sırasında yaklaşık 333 kilometre (180 knot) hıza ulaştığında, motorlara yakıt akışını kontrol eden her iki anahtar da birer saniye arayla “çalışır” konumdan “kapalı” konuma getirildi.
Kokpit ses kayıtları, bu kritik anda pilotlar arasında geçen diyaloğu da ortaya çıkardı. Kayıtlarda, pilotlardan birinin diğerine yakıt akışını neden kestiğini sorduğu, karşı tarafın ise böyle bir eylemde bulunmadığını belirttiği duyuluyor. Bu diyaloğun hemen ardından anahtarların tekrar “çalışır” konuma getirildiği ve motorların yeniden başlatılmaya çalışıldığı, ancak bu sırada uçağın kontrolünün kaybedilerek düştüğü anlaşıldı. Kaza öncesinde kokpitten “mayday” acil durum çağrısı yapıldığı da raporda yer alan bir diğer önemli detay oldu.

Hindistan’da 270 kişinin hayatına mal olan Air India uçak kazasına dair ön rapor, faciaya “motorlara yakıt akışının kesilmesinin” neden olduğunu ortaya koydu. Raporda, yakıt kontrol anahtarlarının ikisinin de uçağın düşmesinden hemen önce kapalı konumda olduğu aktarıldı.
Pilotların Deneyimi ve Uçağın Teknik Durumu
Rapor, kazanın olası teknik veya dış etkenlerini de mercek altına aldı. Buna göre, uçağın yakıt kalitesinin ve kalkış için yapılan ekipman ayarlarının tamamen standartlara uygun olduğu tespit edildi. Ayrıca, uçuş rotasında tehlike arz edebilecek herhangi bir kuş hareketliliği gözlemlenmedi.
Kazaya karışan ekibin oldukça tecrübeli olduğu bilgisi de paylaşıldı. Uçağın 56 yaşındaki kaptan pilotunun 15 bin saatin üzerinde, 32 yaşındaki yardımcı pilotun ise 3 bin 400 saatin üzerinde uçuş tecrübesi bulunuyordu. Raporda, uçağın sol motorunun 26 Mart’ta, sağ motorunun ise 1 Mayıs’ta yenilendiği bilgisine de yer verildi.

Kazanın Acı Bilançosu
Hindistan’ın Ahmedabad kentinden 12 Haziran’da Londra’ya gitmek üzere havalanan geniş gövdeli yolcu uçağı, kalkıştan çok kısa bir süre sonra bir yerleşim alanındaki binanın üzerine düşmüştü. Uçakta bulunan 242 kişiden 241’i ve düştüğü bölgede bulunan sivil vatandaşlarla birlikte toplam can kaybının en az 270 olduğu bildirilmişti. Kazaya ilişkin nihai raporun, soruşturmanın derinleştirilmesinin ardından yayımlanması bekleniyor.