OTOMOBİLDE KASIM BEREKETİ

2025 Kasım’ında otomotiv pazarı 132 bin 984 adet satışla tüm zamanların Kasım rekorunu kırdı. Yılın 11 ayında toplam satış 1 milyon 176 bin adede ulaştı; yıl sonu beklentisi 1.2 milyon olarak açıklandı. Otomobil satışlarında yıllık artış: %10,9, Hafif ticari araçta artış: %7 civarındaydı. Elektrikli araç satışları sadece Kasım’da 17 bin 892 adetti. Fiyatları soracak olursanız, 2023’e göre 2 katına dayanmış. Talep ise buna rağmen dip değil zirve yapmış durumda. Bunun görünen tek açıklaması, Türkiye’de otomobil alımı artık bir ulaşım ihtiyacı değil; “Enflasyona karşı kendini koruma refleksi.” “Param erimesin, alıp kenara koyayım” mantığı piyasayı sürüklüyor.
KONUT SATIŞLARI UÇTU

Şimdi gelelim konuttaki duruma. TÜİK verilerine göre: 2025 Ocak–Ekim konut satışları: 1 milyon 293 bin 33 adet… Yıllık artış oranı: %16,2. İpotekli konut satışlarında artış: %64, İkinci el satışlar: %18,8 artışla 895 bin 526 adet. Üstelik bu sadece konut. Bir de işin arsa, tarla, ticari taşınmaz kısmı var. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü verisi diyor ki: 2025 Ocak–Kasım toplam gayrimenkul satışı: 2 milyon 874 bin 237 adet. Bu tüm zamanların rekoru… Yani herkes “kira ödeyemiyorum” derken, Türkiye aynı anda tarihin en çok gayrimenkul alan ülkelerinden birine dönüşüyor. Üstelik, döviz ve enflasyon belirsizliğinde, “tuğla” hâlâ güvenli liman gibi gözüküyor. Hem de böylesine yüksek faiz ortamında bile…
E-TİCARETTE KORKUNÇ REKOR

Sizlere aktaracağımız son bilgi ise korkunç bir rekor. Buna göre, siparişler geçen yıla göre %16 arttı, dakikada 532 ürün satıldı, 300 bin kişi platformdan ilk kez alışveriş yaptı, en çok satılan ürünler, telefon, küçük ev aletleri, laptop, altın bilezik, televizyon oldu. Otomobil, konut ve e-ticaretteki “rekorları” gördünüz. Türkiye’de insanlar şikâyet ediyor evet… Black Friday gelince sepette kolaçan edilen ürün sayısı rekor kırıyor. Tıpkı, otomobil ve konut satışlarında olduğu gibi. Türkiye’de bugün Reel hayatın ekonomisi ile tüketim ekonomisi yan yana yürüyor. Reel hayat ekonomisinde, gıda enflasyonu halen yüksek, kiralar zorlayıcı, maaşlar enflasyon karşısında eriyor. Tüketim ekonomisinde ise durum, “Bugün almazsam yarın daha pahalı”, yatırım amaçlı konut ve otomobil alımı, enflasyona karşı mal/hizmet stoklama refleksi, kampanya dönemlerinin yarattığı canlılık ve kredi kartı ekonomisinin genişlemesi şeklinde yürüyor. Ekonomistlere göre bu durum şöyle açıklanıyor. Birbirine zıt gibi gözükse de aslında bu iki ekonomi birbirini besliyor. Çünkü, Türkiye’de tüketim artık bir zorunluluktan çıkıp, ekonomik savunma mekanizmasına dönüşmüş durumda. Onun için “Geçinemiyorum” diyen de çok, “Satışlar patladı” diyen de…
